ANA SAYFA
     YENİ ANKETLER
     FOTOĞRAFLARIMIZ
     ibrahim başak
     KPSS NOTLAR VE ÖZETLER
     ÖDEV ARIYORUM
     KİTAP ÖZETLERİ
     İZ BIRAKANLAR
     TARİH
     COĞRAFYA
     EDEBİYAT / EDEBİYATÇILAR
     => Tanzimat Edebiyatının Tarihi
     => İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı
     => şiir destan ağıt
     => roman öykü biyografi
     => makale anı mizah
     => Edebi Sanatlar 1
     => Anlam sanatları
     => dünya edebiyatında edebi akımlar
     => Tanzimat edebiyatı
     => servet-i fünun edebiyatı
     => fecr-i ati topluluğu
     => Milli Edebiyat
     => Milli Mücadele Dön. edebiyati
     => Cumhuriyet Dön. Turk Edebiyati
     => Tasavvuf Edebiyatı
     => Divan Edebiyatı
     => Halk Edebiyatı
     => Cönk
     => Halk Şiirinin Muhtev Özellikleri
     => Edebi Eser
     => Edebiyat Tarihi
     => Ölçü (vezin)
     => Mazmun
     => Kaside
     => Gazel
     => Mesnevi Nedir
     => Kıt'a nedir
     => Nazire nedir
     => Tehzil nedir
     => Rubai nedir
     => Tuyuğ nedir
     => Şarkı nedir
     => Muhammes / Tahmis
     => Terc-i Bend / Terkib-i Bend
     => Edebiyatta Tür Bilgisi
     => EDEBİYATÇILAR
     => Şinasi
     => Ziya Paşa
     => Namık Kemal
     => Recaizade Mahmut Ekrem
     => Abdulhak Hamid Tarhan
     SANAT TARİHİ
     SİYASİ DÜŞÜNCE TARİHİ
     TÜRKÇE / TÜRK DİL BİLGİSİ
     ŞİİRNAME
     ATASÖZLERİ
     FIKRALAR
     ÇOCUK MASALLARI
     TÜRK BÜYÜKLERİ
     TÜRK DESTANLARI
     KEŞİFLER / BULUŞLAR
     MAKALELER
     BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ
     ÖZEL MESAJLAR
     VİDEOLAR
     GÜLMECE
     ÖĞRETMENLERİMİZ İÇİN
     ÇOCUK VE AİLE EĞİTİMİ
     BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR
     SORU BANKASI
     AKTÜEL HABER - YORUM
     SİTENİZİ EKLEYİN
     ZİYARETÇİ DEFTERİ
     Şanlıurfa
     Merkez Yardımcı Köyü"
     EKLENEN DOSYALAR
     Farkı Görebilmek
     Merhamet
     Padişahın Kızına Âşık Çoban‏
     Güzel Gören Güzel Düşünür...
     Unutmak
     Meger Sahipsiz Degilmisiz




“Tefrika girmeden bir millete düşman giremez...Toplu vurdukça sineler onu top sindiremez" - Gazel


GAZEL

En yaygın nazım şekillerinden biridir.Kelime anlamı kadınlar için söylenen güzel ve aşk dolu sözlerdir.Özellikle İran ve Türk edebiyatın da çok sevilir ve yazılırdı.Arap edebiyatında kasidenin bir bölümü iken sonradan ayrı bir şekil olmuş ve gelişme göstermiştir.Beyit sayısı 5-12 arasında değişir.12 beyitten fazla olanlara Muzeyyel veya Mutavvel adı verilir.Çoğunlukla 5 veya 7 beyit halinde yazılır.İlk beyitindeki dize serbest sonraki dizeler ilk beyit ile kafiyelidir(aa-ba-ca-).

İlk beyitine Matla beyit denir.Bazen matla’ın her bir dizesi veya tamamı gazelin son beyitin de tekrar edilir.Gazelin ikinci birinciden güzel ise hüsn-i matla' denir.Gazelin son beyitine Makta',sondan bir önceki beyite hüs-i makta denir.

Şair takma ad demek olan mahlasını makta yada bir önceki beyitte söyler.Şairin mahlasını tevriyeli kullanmasına hüsn-ı Tahallus denir.Misal:Baki kalan bu kubbede bir hoş sadâ imiş. Bazı Şairlerin hiç mahlas kullanmadığı görülür.Gazelin en güzel beyitine beytül gazel yahut Şah denir.Bu beyitin yeri önemli değildir.Gazelin mısra ortalarında kafiye yapılmışsa Musammat adını alır.Bu tür gazeller dörtlüklerden oluşan bentler haline dönüştürülebilir.Gazeller çoğu zaman başka şairler tarafından birkaç mısra ilavesiyle bent şekline getirilebilirler.O zaman gazelin adı Taştîr, Tamîs,Terbîy olarak değişir.

Divan Şiirinde gazele büyük önem verilmiştir.Lirik konusu,derli toplu yapısı,çekici şekliyle her divan şairinin özenle işlediği bir şiirdir.Gazeller işledikleri konulara göre değişik şekillerde anılırlar.

Âşıkâne gazel:Aşkla ilgili her türlü içli duyguların anlatıldığı gazellerdir.

Rindâne gazel:İçki ile ilgili düşünceler ise dünyada hayata aldırış etmeme,önem vermeme konularındaki gazeller denir.

Şuhâne gazel:Beşeri aşkın ve sevgilinin işlendiği gazellerdir.

Hâkimâne gazel:Hayat dersi veren öğretici ve veciz söyleyişli gazellerdir.

Gazel beyit bütünlüğüne dayalı bir nazım şeklidir.Buna rağmen bazı gazellerin bütün beyitlerinde aynı tür konunun işlendiği bu tür gazellere Yek-Ahenk eğer gazelin her beyiti çok ustalıkla söylenmişse Yek-Avâs gazel denir.Bu tür gazellere de usta şairlerin Divanlarında rastlanır. Gazelde hemen hemen tüm aruzlar kullanılmıştır.Divan şirinin en yaygın nazım şekli olduğundan divanların büyük bölümü gazellerle doludur.

Bir divan oluşturacak Şair Arap alfabesini esas alarak her har ile sona eren en az bir veya birkaç gazel yazmak zorundadır.eskiden gazellerin bestelenerek okunduğu bilinir.Hatta bestelenmek için yazılan gazeller de vardır.Gazelleri makamıyla okuyan kişiye Gazel-han adı verilir. Gazel yazan usta şairlere de Gazel-Serâ denir.Türk şiirinin en ünlü gazel serâları arasında Fuzuli,Nabi Nefi,Nedim,Şeyh Galip sayılabilir.

GAZEL ÖRNEĞİ

Câm-ı safa gerekmez dünya-yı dun elinden   

Merdâneler şikarı almaz zebun elinden

 

Gam çekme câm-ı mergi yeksân suna zamane

Ol zehri Cem de çekmiş gerdûni dûn elinden

 

Dil sahâsına baktım etrafı cümle meşrûh

Bildim bu nüsha çıkmış bir zû-fünûn elinden

 

Kef kef geçer denizler âvâre muztaribhâl

Dağlar şikayet eyler sabr u sükûn elinden

 

Ferhad’a öz vücudu dağlarca hâil idi

Yoksa değildi aciz ol bi-sütûn elinden

 

Ehl-i safâ dilinden bir şiir dedi Nevi

Geh şükrü geh şikayet aşku cünûn elinden          

(Nevi) 

 

 

sosyal bilgiler öğretmeni ibrahim BAŞAK (kervanci63)

 


www.HalilAlpaslan.COM http://www.ders.org/toplist/



Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol