ANA SAYFA
     YENİ ANKETLER
     FOTOĞRAFLARIMIZ
     ibrahim başak
     KPSS NOTLAR VE ÖZETLER
     ÖDEV ARIYORUM
     KİTAP ÖZETLERİ
     İZ BIRAKANLAR
     TARİH
     COĞRAFYA
     EDEBİYAT / EDEBİYATÇILAR
     => Tanzimat Edebiyatının Tarihi
     => İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı
     => şiir destan ağıt
     => roman öykü biyografi
     => makale anı mizah
     => Edebi Sanatlar 1
     => Anlam sanatları
     => dünya edebiyatında edebi akımlar
     => Tanzimat edebiyatı
     => servet-i fünun edebiyatı
     => fecr-i ati topluluğu
     => Milli Edebiyat
     => Milli Mücadele Dön. edebiyati
     => Cumhuriyet Dön. Turk Edebiyati
     => Tasavvuf Edebiyatı
     => Divan Edebiyatı
     => Halk Edebiyatı
     => Cönk
     => Halk Şiirinin Muhtev Özellikleri
     => Edebi Eser
     => Edebiyat Tarihi
     => Ölçü (vezin)
     => Mazmun
     => Kaside
     => Gazel
     => Mesnevi Nedir
     => Kıt'a nedir
     => Nazire nedir
     => Tehzil nedir
     => Rubai nedir
     => Tuyuğ nedir
     => Şarkı nedir
     => Muhammes / Tahmis
     => Terc-i Bend / Terkib-i Bend
     => Edebiyatta Tür Bilgisi
     => EDEBİYATÇILAR
     => Şinasi
     => Ziya Paşa
     => Namık Kemal
     => Recaizade Mahmut Ekrem
     => Abdulhak Hamid Tarhan
     SANAT TARİHİ
     SİYASİ DÜŞÜNCE TARİHİ
     TÜRKÇE / TÜRK DİL BİLGİSİ
     ŞİİRNAME
     ATASÖZLERİ
     FIKRALAR
     ÇOCUK MASALLARI
     TÜRK BÜYÜKLERİ
     TÜRK DESTANLARI
     KEŞİFLER / BULUŞLAR
     MAKALELER
     BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ
     ÖZEL MESAJLAR
     VİDEOLAR
     GÜLMECE
     ÖĞRETMENLERİMİZ İÇİN
     ÇOCUK VE AİLE EĞİTİMİ
     BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR
     SORU BANKASI
     AKTÜEL HABER - YORUM
     SİTENİZİ EKLEYİN
     ZİYARETÇİ DEFTERİ
     Şanlıurfa
     Merkez Yardımcı Köyü"
     EKLENEN DOSYALAR
     Farkı Görebilmek
     Merhamet
     Padişahın Kızına Âşık Çoban‏
     Güzel Gören Güzel Düşünür...
     Unutmak
     Meger Sahipsiz Degilmisiz




“Tefrika girmeden bir millete düşman giremez...Toplu vurdukça sineler onu top sindiremez" - Kaside


 KASİDE

Belli bir amaçla yazılmış şiir demektir.Divan edebiyatının nazım şekillerinden olup, daha çok din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla kaleme alınır.Kaside Arap edebiyatının ilk dönemlerde doğmuş ve İslam öncesi cahiliye devrinde en parlak dönemini yaşayan döneminde görülür Kaside altın çağını Gazneli Mahmut’un sarayında yaşamıştır.

Türk şiirinde kaside 15.yüzyılda görülür.Şeyhi ve Ahmet Paşanın ünlü kasideleri vardır.16.yüzyılda Hayali,Fuzuli,Nev’i,Baki,Ruhi gibi şairlerin kalemiyle gelişen Türk kasideciliği 17.yüzyılda en büyük ustasını yetiştirir:Nef’i

Kaside beyitler halinde yazılır.İlk beyit kendi arasında sonraki beyitler,ilk beyitin ikinci dizesi ile kafiyelenir(aa-ba-ca-da...)Beyit sayısı 31-99 arasında değişir.Ancak daha az veya daha çok sayıda beyitle yazılmış kasideler vardır.Kaside 6 bölümden oluşur.

İlk bölüm”nesib veya teşbîb” adını alır.15-20 beyit kadar olur.Şiirin giriş bölümüdür.Değişik tasvirlerle doludur.Eğer bu bölümde aşîkane duygular anlatılıyorsa Nesib.bahar,tabiat,bayram gibi konular işlenmişse teşbîb diye anılır.           

İkinci bölüm Girizgah adını alır.Genellikle tek beyit olur.Bu beyit ile şair methiye’ye geçeceğini bildirir.Girizgah konuya uygun nükteli ve başarıyla söylenmiş olmalıdır.

Üçüncü bölüm methiyedir.Asıl konunun anlatıldığı bölümdür.Kasidenin sunulacağı kişinin övgüsüne ayrılmıştır.Beyit sayısı konuya ve şaire göre değişen bu bölümde kasidenin en sanatlı beyitleri bu bölümde yer alır.

dördüncü bölüm Tegazzül adıyla anılır.Tegazzül bazen kasidenin başında veya sonunda yer bulunabilir.Kaside içinde gazel söylemek demektir.Her kasidede bu bölüm bulunmayabilir.Şair bir yolunu bulup Tegazzül yapacağını söyler.5-12 beyit arasında değişir.

Beşinci bölüm Fahriye adıyla anılır.Şairin kendini övdüğü bölümdür.İçerik yönünden methiye’ye benzer.:Beyit sayısı değişebilir.Nefi’nin Fahriye sanatlı bir üslupla yazılmış ve uzun tutulmuştur.

Son bölüme dua denir.Önceki beyitlerde övgüsü yapılan kişi için dua edildiğimden dolayı bu adla anılmıştır.Birkaç beyitten ibarettir.

Kasideler değişik şekillerde adlandırılabilir.Bunların ilk nesib’te ele alınan konuyu esas alır.Bahariyye,Şitâiyye,Iydiyye gibi adlandırmalar alır.İkinci adlandırma redife göredir.Sözgelimi kasidenin redifi güneş(şemsiye)ise adını alır.Sümbülüyye,su kasidesi,tîğ,vs...kasidelerdendir.Bir diğer adlandırma şeklide kafiye harfine göredir.Mesela kasidenin kafiye harfi R ise “Raiyye” T “ise “Taiyye adını alır.

Kaside bir nazım şekli olduğu için çeşitli konuları işleyebilir.Konularına göre Divan şiirinin türlerini oluşturur.

 


www.HalilAlpaslan.COM http://www.ders.org/toplist/



Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol