ANA SAYFA
     YENİ ANKETLER
     FOTOĞRAFLARIMIZ
     ibrahim başak
     KPSS NOTLAR VE ÖZETLER
     ÖDEV ARIYORUM
     KİTAP ÖZETLERİ
     İZ BIRAKANLAR
     TARİH
     COĞRAFYA
     EDEBİYAT / EDEBİYATÇILAR
     => Tanzimat Edebiyatının Tarihi
     => İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı
     => şiir destan ağıt
     => roman öykü biyografi
     => makale anı mizah
     => Edebi Sanatlar 1
     => Anlam sanatları
     => dünya edebiyatında edebi akımlar
     => Tanzimat edebiyatı
     => servet-i fünun edebiyatı
     => fecr-i ati topluluğu
     => Milli Edebiyat
     => Milli Mücadele Dön. edebiyati
     => Cumhuriyet Dön. Turk Edebiyati
     => Tasavvuf Edebiyatı
     => Divan Edebiyatı
     => Halk Edebiyatı
     => Cönk
     => Halk Şiirinin Muhtev Özellikleri
     => Edebi Eser
     => Edebiyat Tarihi
     => Ölçü (vezin)
     => Mazmun
     => Kaside
     => Gazel
     => Mesnevi Nedir
     => Kıt'a nedir
     => Nazire nedir
     => Tehzil nedir
     => Rubai nedir
     => Tuyuğ nedir
     => Şarkı nedir
     => Muhammes / Tahmis
     => Terc-i Bend / Terkib-i Bend
     => Edebiyatta Tür Bilgisi
     => EDEBİYATÇILAR
     => Şinasi
     => Ziya Paşa
     => Namık Kemal
     => Recaizade Mahmut Ekrem
     => Abdulhak Hamid Tarhan
     SANAT TARİHİ
     SİYASİ DÜŞÜNCE TARİHİ
     TÜRKÇE / TÜRK DİL BİLGİSİ
     ŞİİRNAME
     ATASÖZLERİ
     FIKRALAR
     ÇOCUK MASALLARI
     TÜRK BÜYÜKLERİ
     TÜRK DESTANLARI
     KEŞİFLER / BULUŞLAR
     MAKALELER
     BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ
     ÖZEL MESAJLAR
     VİDEOLAR
     GÜLMECE
     ÖĞRETMENLERİMİZ İÇİN
     ÇOCUK VE AİLE EĞİTİMİ
     BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR
     SORU BANKASI
     AKTÜEL HABER - YORUM
     SİTENİZİ EKLEYİN
     ZİYARETÇİ DEFTERİ
     Şanlıurfa
     Merkez Yardımcı Köyü"
     EKLENEN DOSYALAR
     Farkı Görebilmek
     Merhamet
     Padişahın Kızına Âşık Çoban‏
     Güzel Gören Güzel Düşünür...
     Unutmak
     Meger Sahipsiz Degilmisiz




“Tefrika girmeden bir millete düşman giremez...Toplu vurdukça sineler onu top sindiremez" - Muhammes / Tahmis


MUHAMMES

Muhammes aynı vezinle beşer dizelik bendlerden oluşan nazım şeklidir.İlk bendin beş dizesi birbiriyle kafiyeli,sonraki bendlerin son bir veya iki dizesi ilk bend ile kafiyeli olur.   (a-a-a-a-a,b-b-b-b-a ) yada ( a-a-a-a-a , b-b-b-a-a ).Edebiyatımızda Muhammesler genellikle 4 ile 8 bend arasında yazılır.Hemen her konuda Muhammes yazılabilir.Ancak felsefi düşünceler ve Tasavvuf konuları ile övgü ve aşkın dile getirildiği Muhammesler çoğunluktadır. Edebiyatımızda Muhammes nazım şekliyle en çok eser veren şairler arasında Muhibbî,Aşkî, Hoca Neşet ve Enderunlu Vasıf sayılabilir.

11.TAHMİS

Bir gazelin her beyitinin başına başka bir şair tarafından aynı vezinde üç mısra ekle- mek suretiyle meydana getirilen nazım biçimidir.Bütün mısralar aynı şaire ait olursa Muhammes adını alır.Beyit düzeninin bend düzenine dönüştürülmesi ile ortaya çıkan tahmiste başa eklenen mısralar kafiye yönünden her beyitin ilk dizesine uymak zorundadır.( a-a-a(a-a), b-b-b(b-a),c-c-c(c-a)

Tahmiste asıl beyit ile eklenen dizeler arasında bir anlam kaynaşma zorunludur.Eğer beyitteki serbest dizenin son kelimesi kafiyeye uygun gelmiyorsa,bir önceki kelime üzerinde kafiye yapılır ve son kelime redif olarak bırakılır.

Gazelin makta adı verilen son beyitinde şair nasıl kendi mahlasını söylerse Tahmisi yapan şairde son beyite eklediği mısralardan birinde mahlasını söyler.Divan şiirinde Tahmis çokça yapılmıştır.Edebiyatımızda en çok Tahmis yazan şairler arasında Şeyh Galip,İzzet Molla ve Leyla Hanım sayılabilir.



sosyal bilgiler öğretmeni ibrahim BAŞAK (kervanci63)


www.HalilAlpaslan.COM http://www.ders.org/toplist/



Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol