ANA SAYFA
     YENİ ANKETLER
     FOTOĞRAFLARIMIZ
     ibrahim başak
     KPSS NOTLAR VE ÖZETLER
     ÖDEV ARIYORUM
     KİTAP ÖZETLERİ
     İZ BIRAKANLAR
     TARİH
     COĞRAFYA
     EDEBİYAT / EDEBİYATÇILAR
     => Tanzimat Edebiyatının Tarihi
     => İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı
     => şiir destan ağıt
     => roman öykü biyografi
     => makale anı mizah
     => Edebi Sanatlar 1
     => Anlam sanatları
     => dünya edebiyatında edebi akımlar
     => Tanzimat edebiyatı
     => servet-i fünun edebiyatı
     => fecr-i ati topluluğu
     => Milli Edebiyat
     => Milli Mücadele Dön. edebiyati
     => Cumhuriyet Dön. Turk Edebiyati
     => Tasavvuf Edebiyatı
     => Divan Edebiyatı
     => Halk Edebiyatı
     => Cönk
     => Halk Şiirinin Muhtev Özellikleri
     => Edebi Eser
     => Edebiyat Tarihi
     => Ölçü (vezin)
     => Mazmun
     => Kaside
     => Gazel
     => Mesnevi Nedir
     => Kıt'a nedir
     => Nazire nedir
     => Tehzil nedir
     => Rubai nedir
     => Tuyuğ nedir
     => Şarkı nedir
     => Muhammes / Tahmis
     => Terc-i Bend / Terkib-i Bend
     => Edebiyatta Tür Bilgisi
     => EDEBİYATÇILAR
     => Şinasi
     => Ziya Paşa
     => Namık Kemal
     => Recaizade Mahmut Ekrem
     => Abdulhak Hamid Tarhan
     SANAT TARİHİ
     SİYASİ DÜŞÜNCE TARİHİ
     TÜRKÇE / TÜRK DİL BİLGİSİ
     ŞİİRNAME
     ATASÖZLERİ
     FIKRALAR
     ÇOCUK MASALLARI
     TÜRK BÜYÜKLERİ
     TÜRK DESTANLARI
     KEŞİFLER / BULUŞLAR
     MAKALELER
     BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ
     ÖZEL MESAJLAR
     VİDEOLAR
     GÜLMECE
     ÖĞRETMENLERİMİZ İÇİN
     ÇOCUK VE AİLE EĞİTİMİ
     BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR
     SORU BANKASI
     AKTÜEL HABER - YORUM
     SİTENİZİ EKLEYİN
     ZİYARETÇİ DEFTERİ
     Şanlıurfa
     Merkez Yardımcı Köyü"
     EKLENEN DOSYALAR
     Farkı Görebilmek
     Merhamet
     Padişahın Kızına Âşık Çoban‏
     Güzel Gören Güzel Düşünür...
     Unutmak
     Meger Sahipsiz Degilmisiz




“Tefrika girmeden bir millete düşman giremez...Toplu vurdukça sineler onu top sindiremez" - Rubai nedir


RUBAÎ

Tam bir anlam ifade eden kendine göre bir ölçüsü olan dört mısralık bir nazım biçimidir.Bu şeklin birinci,ikinci ve dördüncü dizeleri kafiyeli üçüncü mısra ise serbesttir(a-a-x-a).Bu şeklin kıtadan farkı özel bir vezinle yazılmasıdır.Çok detayları olan ve birbirinden    

Küçük farkları bulunan 24 ayrı kalıp kullanılarak yazılan Rubaî yoğun fikir örgüsüne sahiptir. Bu bakımdan ahengi sağlamak güçtür.Ustaca söylenmiş Rubaîlerde tasavvuf ve felsefe konularından dünya görüşüne,hicivlerden nüktelere kadar bir çok konu özlü biçimde ifade edilmiştir.

Rubaî de ilk iki mısra fikrin hazırlayıcısıdır.Asıl söylenmek istenen düşünce üç ve dördüncü dizede ortaya çıkar.bu şiirler genelde Mahlassızdır.Çok eski dönemlerde İran’da ortaya çıkan bu şekil bizde de başarılı bir şekilde kullanılmıştır.İran edebiyatında bu şeklin en usta şairi şüphesiz Ömer Hayyam(12 yy)dır.Bütün zamanların içinde yazılmış en güzel Rubaîler olan bu örnekler dünyanın pek çok diline çevrilmiştir.Bizde de Farsça olmak kaydıyla Mevlana çokça Rubaî yazmıştır.Türk edebiyatının en usta Rubaî şairlerini Haletî, Kara Fazlî,Nabî ve son dönemde de Yahya Kemal olarak sırayabiliriz.

Rubaîye ye Misal:

Ahbabını ister iyi seç ister kötü seç

İdbâre düşersen seçilirler er geç

Bir çokları küsmüş gibi bîgâneleşir

Onlar sana küsmeden sen onlardan geç      (Yahya KEMAL)

Açıklama:Sen ahbaplarını ister iyi kişilerden seç ister kötü kişilerden seçebilirsin.Zora düştüğün gün de ise bu dostların kıymet derecesi ortaya çıkar.Bu ahbaplarından bir çoğu sana küsmüş gibi davranmadan sen onlardan vazgeç.

Eslâf kapıldıkça güzelden güzele

Fer vermiş o neşveyle gazelden gazele

Sönmez seher-i haşre kadar şi’r-i kadîm

Bir meşaledir devredilir elden ele             (Yahya KEMAL)


sosyal bilgiler öğretmeni ibrahim BAŞAK (kervanci63)


www.HalilAlpaslan.COM http://www.ders.org/toplist/



Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol