ANA SAYFA
     YENİ ANKETLER
     FOTOĞRAFLARIMIZ
     ibrahim başak
     KPSS NOTLAR VE ÖZETLER
     ÖDEV ARIYORUM
     KİTAP ÖZETLERİ
     İZ BIRAKANLAR
     TARİH
     COĞRAFYA
     EDEBİYAT / EDEBİYATÇILAR
     => Tanzimat Edebiyatının Tarihi
     => İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı
     => şiir destan ağıt
     => roman öykü biyografi
     => makale anı mizah
     => Edebi Sanatlar 1
     => Anlam sanatları
     => dünya edebiyatında edebi akımlar
     => Tanzimat edebiyatı
     => servet-i fünun edebiyatı
     => fecr-i ati topluluğu
     => Milli Edebiyat
     => Milli Mücadele Dön. edebiyati
     => Cumhuriyet Dön. Turk Edebiyati
     => Tasavvuf Edebiyatı
     => Divan Edebiyatı
     => Halk Edebiyatı
     => Cönk
     => Halk Şiirinin Muhtev Özellikleri
     => Edebi Eser
     => Edebiyat Tarihi
     => Ölçü (vezin)
     => Mazmun
     => Kaside
     => Gazel
     => Mesnevi Nedir
     => Kıt'a nedir
     => Nazire nedir
     => Tehzil nedir
     => Rubai nedir
     => Tuyuğ nedir
     => Şarkı nedir
     => Muhammes / Tahmis
     => Terc-i Bend / Terkib-i Bend
     => Edebiyatta Tür Bilgisi
     => EDEBİYATÇILAR
     => Şinasi
     => Ziya Paşa
     => Namık Kemal
     => Recaizade Mahmut Ekrem
     => Abdulhak Hamid Tarhan
     SANAT TARİHİ
     SİYASİ DÜŞÜNCE TARİHİ
     TÜRKÇE / TÜRK DİL BİLGİSİ
     ŞİİRNAME
     ATASÖZLERİ
     FIKRALAR
     ÇOCUK MASALLARI
     TÜRK BÜYÜKLERİ
     TÜRK DESTANLARI
     KEŞİFLER / BULUŞLAR
     MAKALELER
     BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ
     ÖZEL MESAJLAR
     VİDEOLAR
     GÜLMECE
     ÖĞRETMENLERİMİZ İÇİN
     ÇOCUK VE AİLE EĞİTİMİ
     BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR
     SORU BANKASI
     AKTÜEL HABER - YORUM
     SİTENİZİ EKLEYİN
     ZİYARETÇİ DEFTERİ
     Şanlıurfa
     Merkez Yardımcı Köyü"
     EKLENEN DOSYALAR
     Farkı Görebilmek
     Merhamet
     Padişahın Kızına Âşık Çoban‏
     Güzel Gören Güzel Düşünür...
     Unutmak
     Meger Sahipsiz Degilmisiz




“Tefrika girmeden bir millete düşman giremez...Toplu vurdukça sineler onu top sindiremez" - Mesnevi Nedir


MESNEVİ

Her beyiti ayrı kendi aralarında kafiyeli olan nazım şeklidir.Aruzun kısa kalıpları ile yazılır.İki beyitlik Şiir parçalarından binlerce beyit uzunluğumdaki kitaplara denk kullanılmış şeklidir.Uzun manzume veya kitap halindeki mesneviler özel adlarla anılırlar.bu kurala uymayan tek mesnevi Mevlana’nın 24 000 beyitlik Farsça Mesnevisidir.

Mesnevi şekli Fars edebiyatında ortaya çıkmış ve aynı adla Türk edebiyatına geçmiş daha sonra değişik adla Arap edebiyatında kullanılmıştır.İran’da ilk mesneviler 10.yüzyılda yazılmış ve Şehnamelerde kullanılmıştır.Bunların içinde en ünlü Farsça mesnevi Firdevsi’nin 60 bin beyitlik Şehnamesi’dir.

Türk edebiyatında ilk mesnevi Yusuf Has Hacib’in Kutatgu Bilig adlı eseridir.sonraki yüzyıllarda Türk edebiyatında pek çok Şair Mesnevi nazım şekliyle örnekler vermiş ve ilmi, didaktik,lirik eserler yazmışlardır.Mesneviler Türk edebiyatının manzum romanları sayılabilir.Özellikle aşkı konu alan ve hamse türü içinde yer alan aşk hikayeleri(Leyla ile Mecnun ,Hüsrev ile Şirin,Vamık ile Azra)Mesnevi nazım şeklinin en çok uygulandığı eserlerdir.

Mesnevilerde olaylar bir masal anlatımı ile sürer.Anlatış ve tasvirler akıl ve mantık sınırından taşarlar.Yer ve zaman belirsizdir.Tasvirlerde aşırı abartmalar göze çarpar.Hikaye kahramanları olağanüstü davranışlarda bulunurlar.Ağırlık merkezi aşk olan mesnevilerde cin, peri,ecderha gibi masal motifleri çok bulunur.Bazen bu aşk ve imajlar tasavvufi ve sembolik nitelikler gösterebilirler.Mesnevilerde konu değişik olabilir.Aşk,din-tasavvuf,didaktik-ahlak, savaş ve kahramanlık,bir şehir ve güzellerin anlatımı,mizah,ilim,sözlük bilgisi ve tarih bunlardan bir kaçıdır.

Mesnevi her beyitin kafiyesi ayrı olduğu için(aa-bb-cc-dd-çç-ee)kolay bir nazım şeklidir.Bu sebeple uzun konular hatta ansiklopedik eserler dahi mesnevi şekliyle yazılabilmiştir.Divan şairleri içinde mesneviye hiç iltifat etmeyenlerde vardır.Aynı aruz kalıbının tekrarı ile bir monotonluk ortaya çıkmaması için mesnevilerin arasına yer yer gazel, terkibi bend gibi nazım şekilleri serpiştirilebilir.Mesnevilerde konu devam ederken her beyit yine bir anlam bütünlüğüne sahiptir.Mesnevi nazım şekli özellikle hamse şairlerinin dillerinde fazlasıyla gelişmiştir.Divanlar içinde zaman zaman küçük mesnevi parçalarına da rastlanır. Methiye ve küçük hikaye anlatımında bu tür kısa mesneviler şaire kolaylık sağlamakta ve söyleyiş sınırlarını genişlemektedir.Eski edebiyatımızda mesnevi;gazel ve kaside gibi ön planda tutulmamıştır.

sosyal bilgiler öğretmeni ibrahim BAŞAK (kervanci63)


www.HalilAlpaslan.COM http://www.ders.org/toplist/



Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol